Σέιχ Σου και Εξωτερική Περιφερειακή

ΤΟ Α΄ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΑΣΧΙΣΗΣ ΤΟΥ ΣΕΙΧ ΣΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ

ΤΑ ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ

Μετά την αναστολή των έργων οδοστρωσίας του περιαστικού δάσους της πόλης μας με προσωρινή διαταγή του τμήματος αναστολών του ΣτΕ, το πολύπαθο Σειχ Σου δέχεται άλλη μια καταστροφική επίθεση, με τη σχεδιαζόμενη διέλευση της εξωτερικής περιφερειακής μέσα από το πυρήνα της ζώνης προστασίας του.

Η Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ) του έργου -την οποία η Εγνατία Οδός ΑΕ όχι μόνο αρνείται εδώ και 15 μήνες σιωπηρά να χορηγήσει στους ενδιαφερόμενους , που την αναζητούν στα γραφεία της, αλλά και αποφεύγει κάθε ενημέρωση του κοινού, περί του ότι η μελέτη αυτή βρίσκεται στη Γραμματεία του Νομαρχιακού Συμβουλίου από τον Απρίλιο του 2008 –προβλέπει τη κατασκευή γιγαντιαίου αυτοκινητόδρομου 38,5 χιλιομέτρων, τμήμα του οποίου μήκους 6,6 χλμ. θα διέρχεται από το Σειχ Σου. Η εναλλακτική λύση, που προέβλεπε τη μη διέλευση από το δάσος απορρίφθηκε, μιας και απαιτούσε περισσότερες αποζημιώσεις ένεκα απαλλοτριώσεων….

Τις διαβεβαιώσεις της εταιρείας, που είναι και ο κύριος του έργου, ότι ο αυτοκινητόδρομος πλάτους 40 μέτρων με 6 λωρίδες κυκλοφορίας , 2 λωρίδες έκτακτης ανάγκης και 2 λωρίδες καθοδήγησης θα διέρχεται υπόγεια από το δάσος με σήραγγα διαψεύδει η ΠΠΕ -η οποία και έχει εξασφαλίσει την θετική γνωμοδότηση του ΥΠΕΧΩΔΕ-αφού προβλέπει τη κατασκευή μέσα στη ζώνη προστασίας του δάσους 2 σηράγγων μήκους 2.500 και 320 μέτρων αντίστοιχα, υπέργειες κοιλαδογέφυρες 770 μέτρων,cut and cover 570 μέτρων και επιφανειακό οδόστρωμα 3.000 μέτρων.

Ακόμη στο ύψος των Κωνσταντινουπολίτικων προβλέπεται η δημιουργία ενός ανισόπεδου υπερκόμβου με σήραγγες και γέφυρες, συνολικού μήκους τεχνικών 2160 μέτρων, που θα συνδέει εξωτερική με εσωτερική περιφερειακή οδό.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στη μελέτη αυτή το μεγαλύτερο μέρος του δάσους αναφέρεται σαν καμένο από το 1997 (αγνοώντας την πλήρη αποκατάσταση της χλωρίδας που συντελέσθηκε τα τελευταία 12 χρόνια), ενώ από την αξιολόγηση των επιπτώσεων του έργου, στο ανθρωπογενές περιβάλλον, από την άποψη της ατμοσφαιρικής, οπτικής, αισθητικής ρύπανσης, εξαιρούνται τόσο οι χρήστες του δάσους όσο και οι κάτοικοι των Κωνσταντινουπολίτικων, μολονότι αυτοί αποτελούν τα κυρίως θύματα στη περίπτωση πραγματοποίησης του εφιαλτικού αυτού σενάριου. Και πράγματι για τους χρήστες δάσους η διάσχισή του θα βλάπτει σοβαρά την υγεία τους ,αφού πέραν της αισθητικής υποβάθμισης του τοπίου (οπτική επαφή με γιγάντιες κοιλαδογέφυρες ,αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας κ.λ.π.) θα γίνονται αποδέκτες του θορύβου, της σκόνης και των αέριων ρύπων που θα εκπέμπουν 90.000 οχήματα ,κινούμενα με ταχύτητες τουλάχιστον 100 χιλιομέτρων την ώρα.

Από τη διέλευση της εξωτερικής περιφερειακής μέσα από το δάσος θα αποψιλωθούν 124.000 τ.μ. βλάστησης ,ενώ κατά τη φάση της λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου αναμένεται από τη σκόνη, το θόρυβο και τα καυσαέρια να θιγούν εκατοντάδες στρέμματα δένδρων, που προέρχονται είτε από φυσική αναβλάστηση, είτε από αναδασώσεις, ενώ θα αυξηθούν κατακόρυφα οι κίνδυνοι πυρκαγιάς και οικοπεδοποίησης.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στη σελ.216 η μελέτη προτρέπει τις αρμόδιες δασικές αρχές να ρυθμίσουν τις πιέσεις ανοικοδόμησης κατά μήκος της επιφανειακής χάραξης πριν τη κατασκευή της οδού.

Για τις επιπτώσεις στην πανίδα του δάσους η ΠΠΕ αφιερώνει μόλις 1,5 σελίδα, ενώ στα μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων η πανίδα απουσιάζει επιδεικτικά, πλην μιας σύντομης μνείας σε αυτήν όπου και παρέχεται η διαβεβαίωση ότι τα θηλαστικά, ερπετά και πτηνά που θα μεταναστεύσουν στη φάση κατασκευής του έργου, θα επαναποικίσουν τη περιοχή με την αποπεράτωση των εργασιών !!!

Η κατασκευή των σηράγγων προβλέπεται να γίνει με εκρηκτικά και ανατινάξεις ,δύο εργοτάξια θα στηθούν μέσα στο δάσος ενώ θα εφαρμοσθεί μια ιδιότυπη απαγόρευση κυκλοφορίας ,αφού τα συνεργεία της εταιρείας θα χρησιμοποιούν τους δασικούς δρόμους ,χωρίζοντας τους σε αναψυχής και εργασίας, αποκλείοντας τους τελευταίους από τους χρήστες του δάσους με φυλάκια και μπάρες προστασίας.

Το έργο βρίσκεται σήμερα στη φάση της έγκρισης της Οριστικής Μελέτης Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που υποβλήθηκε στο ΥΠΕΧΩΔΕ στα μέσα Μαΐου 2009 και αναμένεται η κοινοποίηση της εν λόγω οριστικής μελέτης στο Νομαρχιακό Συμβούλιο για γνωμοδότηση και διαβούλευση με τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, ενώ έχουν ήδη αρχίσει η γεωλογικές μελέτες στο δάσος με άδεια των αρμοδίων δασικών αρχών.

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι προηγούμενη μελέτη είχε απορριφθεί για το λόγο ότι ο αυτοκινητόδρομος (Προφήτης-Αεροδρόμιο)διέσχιζε αναδασωτέες εκτάσεις .Το δάσος του Σειχ Σου έχει κηρυχθεί αναδασωτέο με προηγούμενες αποφάσεις της Νομαρχίας ,οι οποίες επικυρώθηκαν με πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ. Ακόμη σύμφωνα με Προεδρικό Διάταγμα που καθιερώνει ζώνες προστασίας στο Σειχ Σου απαγορεύεται μέσα στη ζώνη προστασίας του να εκτελούνται δημόσια έργα ,εάν αυτά δεν αποσκοπούν στη προστασία της χλωρίδας και της πανίδας του.

Η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι πρωταθλήτρια στη παραγωγή αερίων ρύπων, που κατά κύριο λόγο οφείλονται στη κίνηση των αυτοκινήτων, ενώ διαθέτει το μικρότερο ποσοστό πανευρωπαϊκά πρασίνου ανά κάτοικο.

Η κατασκευή της εσωτερικής περιφερειακής ,που αποψίλωσε 4.000 στρέμματα δάσους ,δεν έλυσε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, όπως δεν το έλυσε ο ανάλογος αυτοκινητόδρομος της Βαρκελώνης ,η οποία αριθμεί σήμερα τον 4ο περιφερειακό της ή ο Μ25 του Λονδίνου ο οποίος έχει φθάσει τα 180 χιλιόμετρα.

Ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις (Κοπεγχάγη, Λυών ) και υπό την πίεση της επελαύνουσας κλιματικής αλλαγής ενθαρρύνεται η χρήση ποδηλάτου και η κατασκευή μέσων μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς, αφού έχει διαπιστωθεί ότι το ΙΧ αυτοκίνητο ρυπαίνει 4 φορές περισσότερο σε σχέση με τον σιδηρόδρομο ή το μετρό.

Το περιαστικό δάσος της πόλης μας ,γνωστού και ως μοναδικού πνεύμονα πρασίνου της Θεσσαλονίκης, αφού εξουδετερώνει τα αέρια του θερμοκηπίου, απειλείται με πλήρη εξαφάνιση σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί το οικολογικό θρίλερ της διέλευσης της εξωτερικής περιφερειακής μέσα από αυτό, προς τέρψιν των παντοειδών καταπατητών και διεκδικητών του.

Η Επιτροπή για την Προστασία του Σειχ Σου, που μαζί με άλλες κινήσεις πολιτών της Θεσσαλονίκης πέτυχε, με προσωρινή διαταγή του ΣτΕ , την αποτροπή της ασφαλτόστρωσης του δασικού δρόμου Χίλια Δένδρα-Εξοχή από το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης, τάσσεται ενάντια στην κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής και μάλιστα κατά το τμήμα της που διέρχεται από το δάσος ,υπονομεύοντας τον δασικό του χαρακτήρα και απειλώντας το με ολοσχερή εξαφάνιση και δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε κάθε ενέργεια για τη διάσωση του πολύτιμου κεφαλαίου (όχι οικονομικού) των 30.000 στρεμμάτων δάσους, που διαθέτει η πόλη μας , διότι « το δάσος αυτό δεν είναι ιδιοκτησία μας, το δανεισθήκαμε από τα παιδιά μας».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s