Προτάσεις Δημοτικής Κοινωνικής Πολιτικής

Η οικονομική και κοινωνική κρίση άπτεται κεντρικών πολιτικών αποφάσεων και όσο αυτή βαθαίνει τόσο οι επιπτώσεις της θα γίνονται πιο εμφανείς και θα αφορούν όλο και μεγαλύτερα τμήματα του πληθυσμού της πόλης και όχι μόνο όσους/ες έχουμε συνηθίσει ως «αναξιοπαθούντες» και «περιθωριακούς»,αστέγους, τοξικομανείς, μετανάστες. Τα επόμενα χρόνια, τα φαινόμενα της «νέας φτώχειας»,της περιθωριοποίησης όλο και περισσότερων ανθρώπων θα ενταθούν και τα αστικά κέντρα αποτελούν κατεξοχήν πεδίο, όπου νέα φαινόμενα αποκλεισμού θα επέλθουν με βιαιότητα.

Παρότι η κρίση άπτεται κεντρικών πολιτικών αποφάσεων, ο Δήμος μπορεί να παίξει ενεργητικό ρόλο στην αντιμετώπισή της. Η τοπική αυτοδιοίκηση οφείλει να εφαρμόσει ενεργητικές πολιτικές που θα απλώνουν ένα δίκτυ προστασίας και αλληλεγγύης για τους κατοίκους της πόλης, απομακρυσμένο βέβαια από τη λογική της φιλανθρωπίας και των επικοινωνιακών παρεμβάσεων μικρής κλίμακας.

Κατ’ αρχάς ως «Θεσσαλονίκη-Ανοιχτή Πόλη» επαναφέρουμε στο νέο δημοτικό συμβούλιο τις προτάσεις μας για μια σειρά μέτρων στήριξης των πολιτών που πλήττονται άμεσα από την κρίση:

1. Απαλλαγή των ανέργων από τα δημοτικά τέλη
α) Κατάργηση των τροφείων στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και των συνδρομών στα προγράμματα των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου,
β) Διευκόλυνση των εργαζόμενων και ανέργων γυναικών με την ανάπτυξη προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης τις απογευματινές ώρες.
2. Σύσταση γραφείου ανέργων σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, ώστε να βοηθούνται οι άνεργοι στην ανεύρεση εργασίας ή να εντάσσονται σε επιδοτούμενα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης.
3. Καμιά απόλυση εργαζομένου από το δήμο μετά την ψήφιση του «Καλλικράτη».
4. Δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας των ΙΚΑ και ΕΣΥ
5. Προώθηση-ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών οικονομίας (π.χ. ανοιχτά παζάρια) και κοινωνικής επιχειρηματικότητας, με στόχο τη διευκόλυνση των ανέργων και των απόρων. Διεύρυνση των σημερινών δομών και δημιουργία νέων(π.χ. κοινωνικού παντοπωλείου, κοινωνικού φαρμακείου, συσσίτια για απόρους κ.ά.)
6. Ενίσχυση με προσωπικό των υπηρεσιών υποστήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων με τη μετακίνηση δημοτικών υπαλλήλων που υπηρετούν ως υπεράριθμοι π.χ. σε γραφεία δημοσίων σχέσεων, γραφεία επικοινωνίας.
7. Αναστολή πληρωμής των χρεών προς το δήμο-χωρίς προσαυξήσεις-των ανέργων και των απόρων συμπολιτών μας που δηλώνουν αδυναμία εξόφλησής τους.
8. Να αποφασίσει η ΤΕΔΚ τη μείωση κατά 50% του εισιτηρίου εισόδου στους Δημοτικούς Κινηματογράφους- παραστάσεις, συναυλίες, κτλ. που γίνονται υπό την αιγίδα των ΟΤΑ.
9. Έκδοση «Κάρτας Κοινωνικής Αλληλεγγύης» με δικαιούχους τους: συνταξιούχους του ΟΓΑ, δικαιούχους του ΕΚΑΣ, απόρους της Πρόνοιας, τρίτεκνες, πολύτεκνες, μονογονεϊκές οικογένειες και ΑΜΕΑ. Οι κάτοχοι της «Κάρτας Κοινωνικής Αλληλεγγύης» θα μπορούν να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες σε προσιτές τιμές ή με έκπτωση, ύστερα από συμφωνία του οικείου Δήμου με τους εκπροσώπους της αγοράς. Η τελευταία θα πρέπει να στηριχτεί με μέτρα και πρωτοβουλίες, όπως π.χ. με την πλήρη απαλλαγή από δημοτικά τέλη για τρία χρόνια των νέων επιχειρήσεων που θα έχουν ως έδρα τη Θεσσαλονίκη.
10. Υπογραφή ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Δήμου Θέρμης, ώστε, αντί συμβολικού ενοικίου που θα καταβάλλει ο πρώτος στο δεύτερο, να εξακολουθεί να λειτουργεί ο Ξενώνας του Κέντρου Υποδοχής Προσφύγων, στην οδό Φιλίππου26 και Σιατίστης.

Η Ανοιχτή Πόλη διεκδικεί την ανάπτυξη πλήρους δικτύου δημοτικής, κοινωνικής πολιτικής και προτείνει μέτρα σε συγκεκριμένους τομείς προκειμένου ο δήμος να ανταποκριθεί στις ανάγκες των κατοίκων της πόλης.

ΔΙΚΑΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΝΟΜΗ

Τα τέλη αποτελούν μια σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τους δημότες. Αν και ανταποδοτικά στη φύση τους, τα τέλη δεν αντιστοιχούν ευθέως με τις υπηρεσίες που παρέχει ο Δήμος, ενώ υπολογίζονται και επιβάλλονται με ενιαίο τρόπο, «επί δικαίων και αδίκων».Έτσι, τα δημοτικά τέλη συνεχίζουν να είναι κοινωνικά άδικα, καθώς στον επιμερισμό τους δεν λαμβάνουν υπόψη τις υπαρκτές κοινωνικές ανισότητες.

Η Ανοιχτή Πόλη υποσηρίζει ότι τα δημοτικά τέλη πρέπει να βαραίνουν τους υπόχρεους κατοίκους και επιχειρήσεις με δίκαιο και αναλογικό τρόπο και να λειτουργούν στην πράξη αναδιανεμητικά, εξοικονομώντας πόρους από όσους κερδίζουν υπέρμετρα από την πόλη και αναδιανέμοντάς τους σε όσους πραγματικά τους έχουν ανάγκη.

Ο Δήμος πρέπει να προχωρήσει στη δημιουργία ενός κοινωνικά δίκαιου συστήματος τελών που θα ξεκινάει από μηδενική βάση για τα χαμηλά εισοδήματα και κλιμακούμενα θα αντλεί πόρους με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, επιβαρύνοντας κατεξοχήν όσους εκμεταλλεύονται και αποκομίζουν τεράστια κέρδη από την πόλη.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΠΟΥ ΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Σχολεία και παιδικοί σταθμοί για κάθε οικογένεια: Στον τομέα της σχολικής στέγης, ακόμη και σήμερα, σε έναν από τους μεγαλύτερους δήμους της χώρας, εφαρμόζεται διπλοβάρδια σε σχολεία της Θεσσαλονίκης. Οικόπεδα δεσμευμένα για την κατασκευή νέων σχολικών κτιρίων χάνονται, ενώ πολλά από τα υφιστάμενα έχουν σοβαρά προβλήματα. Παράλληλα, και φέτος, χιλιάδες παιδιά δε βρήκαν θέση σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.

Δωρεάν υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας και δημοτικά ιατρεία: Τα δημοτικά ιατρεία παραμένουν εξαιρετικά υποβαθμισμένα ή ανύπαρκτα, τόσο σε επίπεδο υποδομών, όσο και λειτουργικά. Στην πραγματικότητα, δεν έχουν βρει το διακριτό ρόλο τους στο πλαίσιο του δημόσιου Εθνικού Συστήματος Υγείας, και καλύπτουν στο απειροελάχιστο μέρος των μεγάλων αναγκών πρόληψης και πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

Πρωτοβουλίες για την αλληλεγγύη και την εναλλακτική οικονομία: Στο πεδίο της ουσιαστικής υποστήριξης από το δήμο εναλλακτικών οικονομικών δομών, υπάρχει σήμερα το απόλυτο τίποτα. Ωστόσο, δραστηριοποιούνται σήμερα στη Θεσσαλονίκη καινοτόμες κοινωνικές πρωτοβουλίες αλληλεγγύης, ομάδες δίκαιου εμπορίου, δίκτυα μη-εμπορευματικής ανταλλαγής προϊόντων και υπηρεσιών κ.ά. που συμμετέχουν κοινωνικά ευαίσθητοι πολίτες αλλά και μέλη ευπαθών ομάδων και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους προς όλους.

Ο Δήμος μπορεί να υποστηρίξει ή να δημιουργήσει ο ίδιος παρόμοιες δράσεις που, όχι μόνο παρέχουν αναγκαία υλική υποστήριξη, αλλά κύρια δυναμώνουν την αλληλεγγύη και αντιμετωπίζουν την αποξένωση όσων πλήττονται κύρια από την κρίση σήμερα.

Παράλληλα αξίζει να αναφερθεί ότι μεταξύ των άλλων αρμοδιοτήτων των δήμων και κοινοτήτων στον τομέα κοινωνικής προστασίας και αλληλεγγύης με βάση το πρόγραμμα Καλλικράτης εμπλουτίζονται με νέες αρμοδιότητες για οργανισμούς και υπηρεσιακές ομάδες άσκησης κοινωνικής πολιτικής που απασχολούν 1000 κοινωνικά προγράμματα στη χώρα με 4500 εργαζόμενους πανελλαδικά οι οποίοι έχουν προσληφθεί με ΑΣΕΠ. Δεδομένου ότι τέθηκε θέμα έλλειψης χρηματοδότησης των εν λόγω προγραμμάτων και διακοπής τους ( τα οποία εξασφαλίζουν χρηματοδότηση από τους πόρους του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Ανάπτυξης ,ΕΣΠΑ,) το μεγαλύτερο μέρος των εργαζόμενων αυτή τη στιγμή βρίσκονται απλήρωτοι ενώ ο αρχικός προγραμματισμός των δράσεων ανερχόταν σε 140 εκατομμύρια ευρώ για τα προγράμματα αυτά, στη πραγματικότητα οι 4500 απασχολούμενοι κινδυνεύουν να μείνουν στο δρόμο από 1/1/2011, επίσης τα προγράμματα αυτά δεν έχουν ενταχθεί ακόμα στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και οι εν λόγω συμπολίτες-εργαζόμενοι έχουν προβεί ήδη σε κινητοποιήσεις τις οποίες στηρίζει η ΠΟΕ-ΟΤΑ

Ξεκινώντας από τη στήριξη των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο Δήμο και την παροχή μόνιμης και σταθερής δουλειάς (σε αντίθεση με τη σημερινή ομηρεία της εργασιακής επισφάλειας),αλλά και στο πλευρό όλων των κατοίκων, ο Δήμος μπορεί να παίξει διεκδικητικό ρόλο για την άρση-ή έστω την άμβλυνση-των σημερινών αδικιών και ανισοτήτων. Μπορεί να επιτελέσει χρήσιμο κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο, αρκεί να απομακρυνθεί από τα κυρίαρχα νεοφιλελεύθερα δόγματα και την πριμοδότηση των συμφερόντων των λίγων, και να σταθεί στο πλευρό της δοκιμαζόμενης, «ξεχασμένης» κοινωνίας.

Αντίληψή μας, η ανάπτυξη της πολιτικής υγείας του δήμου μέσα από έναν ειδικό κοινωνικό προϋπολογισμό, με έμφαση στην ανάπτυξη των κοινωνικών υπηρεσιών, την αναβάθμιση των δημοτικών ιατρείων, τη στήριξη προγραμμάτων για τη μητέρα, το παιδί, την τρίτη ηλικία, την ανάπτυξη της βοήθειας στο σπίτι.

Για να μη μείνει όνειρο θερινής νυκτός η ανάπτυξη πρωτοβάθμιας φροντίδας στη περιοχή του Δήμου, χρειάζεται μια άλλη πολιτική!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s