Τετραετούς διάρκειας ο εξεταστικός Γολγοθάς για το Πανεπιστήμιο

του Στεφανάκου Π.
Αναδημοσίευση από Αυγή 31/03/2011

Την επίσημη κατάργηση της ανεξαρτησίας του Λυκείου ανακοίνωσε χθες (30-3-011) η υπουργός Παιδείας την ώρα που χιλιάδες εκπαιδευτικοί διαδήλωναν ενάντια στη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων. Η γενική παιδεία σταματά στην Α’ Λυκείου. Από εκεί και πέρα οι μαθητές πέφτουν στα δίχτυα της άκρατης εξειδίκευσης, που θα παρέχεται από ένα φτηνό σχολείο, το φτηνότερο που μπορεί να υπάρξει, με μοναδικό στόχο την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ο εξεταστικός Γολγοθάς θα είναι πλέον τετραετούς διάρκειας αφού για την πρόσβαση μπορεί να συνυπολογίζεται και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, ενώ οι κομβικές εξετάσεις επιλογής και κατάταξης σε πανεπιστημιακό τμήμα μετατίθενται για το τέλος του πρώτου έτους σπουδών. Είναι βέβαιο ότι το νέο σύστημα, με το οποίο θα δώσουν εξετάσεις οι μαθητές που του χρόνου θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου, θα προκαλέσει έκρηξη των ιδιωτικών δαπανών και αποικισμό της φροντιστηριακής εκπαίδευσης και στα πανεπιστήμια. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων έσπευσαν να δηλώσουν, πριν ακόμη τελειώσει η συνέντευξη Τύπου, ότι το σύστημα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Οι χθεσινές ανακοινώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας έβγαλαν στο τραπέζι μόνο το πρώτο πιάτο και παρέπεμψαν για το κυρίως γεύμα στην εβδομάδα μετά το Πάσχα. Τώρα να μιλήσουμε μόνο για το Λύκειο, έλεγε και ξανάλεγε η υπουργός προκειμένου να αποφύγει ή να μην απαντήσει σε ερωτήσεις για τη σύνδεση του νέου συστήματος με το εξεταστικό. Αυτή η στάση θα είχε βάση αν τα μέτρα που ανακοίνωσε οδηγούσαν στην αυτονόμηση του Λυκείου από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει, καθώς η ίδια η υπουργός ομολογεί ότι πλέον το Λύκειο γίνεται «βαθμίδα βαθμιαίας εξειδίκευσης». Με άλλα λόγια, ενώ το Λύκειο αναγνωρίζεται επισήμως ως προθάλαμος, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρέλειψε εσκεμμένα να ανακοινώσει το σύστημα πρόσβασης που αποτελεί τη σύνδεση του προθαλάμου με τον θάλαμο.

Με αυτόν τον τρόπο επιχειρούν να θολώσουν την εικόνα ώστε να μην προστεθεί και νέα σελίδα στο βιβλίο της αναταραχής ή του ξεσηκωμού που προκαλεί η κυβερνητική πολιτική στην παιδεία με αιχμή τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων.

Ωστόσο, από τη συνέντευξη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας προκύπτουν τα εξής στοιχεία:

– Το νέο Λύκειο φτιάχνεται με τα πιο φτηνά υλικά. Μειώνονται οι ώρες διδασκαλίας, λειτουργούν τμήματα των 30 μαθητών ειδικά για τα μαθήματα που είναι κοινά για όλους, περικόπτονται τα υποχρεωτικά, αλλά και οι επιλογές που μπορούν να κάνουν οι μαθητές και, τέλος, δεν υπάρχει περίπτωση να γραφτούν νέα βιβλία. Θα αναπτύσσεται νέο διδακτικό υλικό όπου χρειάζεται, δήλωσε χαρακτηριστικά ο γ.γ. του υπουργείου Παιδείας, Β. Κουλαϊδής.

– Διευρύνεται ο κύκλος εργασιών των φροντιστηρίων κατά δύο τουλάχιστον έτη. Τρία είναι τα στοιχεία που συνηγορούν σ’ αυτή τη διεύρυνση. Το πρώτο είναι ότι για την πρόσβαση θα συνυπολογίζεται η βαθμολογία και των τριών τάξεων του Λυκείου. «Δεν θα αφήσουμε την πρώτη, τη δευτέρα ή την τρίτη» δήλωσε χαρακτηριστικά η κ. Διαμαντοπούλου. «Όλο το Λύκειο παίζει ρόλο». Πάντως, αργά το απόγευμα, κύκλοι του υπουργείου Παιδείας έσπευδαν να διευκρινίσουν ότι ακόμη δεν έχει αποφασιστεί αν θα συνυπολογίζεται η βαθμολογία της Α’ Λυκείου. Η διευκρίνιση αυτή δόθηκε λόγω διχογνωμίας υπουργού και γενικού γραμματέα εν απουσία της κ. Διαμαντοπούλου η οποία είχε αποχωρήσει από τη συνέντευξη Τύπου προκειμένου να παραστεί στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Τα φροντιστήρια και μάλιστα στην πιο εντατική τους μορφή θα επεκταθούν και στα πανεπιστήμια καθώς από τις επιδόσεις στο πρώτο έτος σπουδών θα κρίνεται το τμήμα εισαγωγής για κάθε νέο φοιτητή. Επιπλέον, η θεσμοθέτηση από την Α’ Λυκείου υποχρεωτικών Εργασιών, δύο το χρόνο, που θα συνυπολογίζεται στη βαθμολογία του Λυκείου, θα δημιουργήσει, όπως δείχνει η εμπειρία από τη λειτουργία του ΙΒ σε ιδιωτικά σχολεία, μια νέα δεξαμενή πελατών για τον ιδιωτικό τομέα της παιδείας.

Δεύτερον, η εξεταζόμενη ύλη θα καλύψει και τις τρεις τάξεις του Λυκείου. «Οι εξετάσεις δεν θα είναι με τον τρόπο που είναι σήμερα. Δηλαδή ύλη από σελίδα 72 μέχρι 76, μείον την κίτρινη παράγραφο», είπε η Α. Διαμαντοπούλου. Θα είναι πραγματικά μια εξέταση η οποία θα μπορεί να δει και την συνολική συγκρότηση του μαθητή.

– Περιορίζονται δραστικά οι επιλογές των μαθητών οι οποίοι από τα δεκαέξι τους χρόνια καλούνται να αποφασίσουν τι θα σπουδάσουν παρά το γεγονός ότι η εισαγωγή σε Σχολή και όχι Τμήμα πλασάρεται ως λύση στο πρόβλημα των πρώιμων επιλογών.

– Το Λύκειο δεν θα είναι πλέον για όλους, αλλά για τους έχοντες και κατέχοντες. Αυτούς που οι οικογένειές τους μπορούν να αντέξουν το οικονομικό βάρος της αρίστευσης των παιδιών. Τη διάσταση αυτή αναγνώρισε εμμέσως η υπουργός Παιδείας θέτοντας θέμα χαμηλής ελκυστικότητας της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Όπως είπε, μόλις 1 στους 4 μαθητές επιλέγουν την τεχνική εκπαίδευση, γεγονός που βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία με τα ισχύοντα στην Ευρώπη.

Τέλος, ορισμένες από τις κατευθύνσεις μένουν χωρίς μαθήματα επιλογής, καθώς τα αναγραφόμενα (βλέπε πίνακες) ως μαθήματα εμβάθυνσης είναι φροντιστηριακά, χωρίς ξεχωριστή ύλη. Πάντως, Ιστορία και Θρησκευτικά κατάφεραν την τελευταία στιγμή να μπουν στα υποχρεωτικά μαθήματα (τα Θρησκευτικά μέχρι και τη Β’ Λυκείου), αλλά οι Ξένες Γλώσσες υποβιβάστηκαν σε μάθημα επιλογής.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s