Για τα Οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Τρεις μήνες μετά την εφαρμογή Καλλικράτη, η κριτική μας στα προβλήματα που θα γεννήσει η νέα διοικητική μεταρρύθμιση στο χώρο της αυτοδιοίκησης, επιβεβαιώνεται πανηγυρικά. Στο διάστημα που μεσολάβησε οι νεοφιλελεύθερες Μνημονιακές επιλογές έφεραν στην επιφάνεια μια σειρά αδυναμίες της κεντρικής διοίκησης, που έχουν να κάνουν με την ανυπαρξία επιτελικού σχεδιασμού, τα φαινόμενα νεοσυγκεντρωτισμού , την έλλειψη σχετικής προετοιμασίας των φορέων της αυτοδιοίκησης, την επιβολή καθεστώτος  διαρκώς μειούμενης χρηματοδότησης, γεγονός που επιτείνει το λειτουργικό χάος που δημιούργησε η έναρξη εφαρμογής του νόμου. Δεν υπάρχει ΚΥΑ κατανομής των ΚΑΠ όχι μόνο για το 2011, ούτε καν για το 2010.

Αποτυπώνοντας την σημερινή κατάσταση των φορέων της Αυτοδιοίκησης, μπορούμε αβίαστα να  ισχυριστούμε ότι:

Σε οικονομικό επίπεδο

Η χρηματοδότηση των φορέων της Αυτοδιοίκησης συνεχώς μειώνεται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στον προϋπολογισμό του 2010 είχαν εγγραφεί 3 δις € για λειτουργικές δαπάνες και υλοποιήθηκε κατά τα 2/3. Στον προϋπολογισμό του 2011 έχουν εγγραφεί 5,5 δις € περίπου. (εκ των οποίων 4,5 για τους δήμους και 1 για τις περιφέρειες.) Από τα 4,5 δις για τους δήμους περίπου 1,8 είναι το κόστος των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων και της μισθοδοσίας των υπαλλήλων που μετατάχθηκαν στους δήμους.

Είναι σχεδόν σίγουρο ότι τα ανωτέρω ποσά είναι εντελώς ενδεικτικά και δεν θα αποδοθούν στην αυτοδιοίκηση.

  • Οι υποχρεώσεις των  ΟΤΑ ανέρχονται σε 1.7δις€ προς στα πιστωτικά ιδρύματα και 1.3δις€ προς  τρίτους.
  • Οι οφειλές προς τρίτους για μεγάλο χρονικό διάστημα δημιουργούν προβλήματα στην άμεση λειτουργία( έλλειψη καυσίμων , τρόφιμα σε παιδικούς σταθμούς, κλπ).
  • Οι απαιτήσεις από θεσμοθετημένα  τέλη και δικαιώματα παρουσιάζουν μεγάλο βαθμό επισφάλειας.
  • Οι ανεγνωρισμένες με νόμο, απαιτήσεις των ΟΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό εξ αιτίας της παρακράτησης των ΚΑΠ κατά το παρελθόν ,ανέρχονται στο ισόποσο των υποχρεώσεων προς τα πιστωτικά ιδρύματα που όταν καταβάλλονται είναι άτοκες.
  • Σημαντικές νέες αρμοδιότητες δεν έχουν χρηματοδοτηθεί.
  • Παρακρατούνται τεράστια ποσά από το ΤΠΔ που οφείλεται σε πολλές περιπτώσεις σε αλόγιστο δανεισμό.
  • Ήδη υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην καταβολή των ταχτικών αποδοχών μετά και την βιομηχανία κατασχέσεων με την δέσμευση των επιχορηγήσεων των ΟΤΑ  στην πηγή.
  • Το πρόγραμμα «ΕΛΑΔΑ» ύψους 4 δις που θα χρηματοδοτούσε  επενδυτικές δραστηριότητες των ΟΤΑ είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα υλοποιηθεί γιατί δεν υπάρχουν χρήματα.
  • Να υπενθυμίσουμε ότι με βάση την τελευταία επικαιροποίηση του μνημονίου θα πρέπει κατά το 2011 να εξοικονομηθούν από την αυτοδιοίκηση 500εκ ευρώ.

Είναι σαφές από τα παραπάνω ότι η αυτοδιοίκηση βρίσκεται σε πλήρες οικονομικό αδιέξοδο. Πολλοί δήμοι είναι έτοιμοι να κλείσουν λόγω οικονομικής αδυναμίας.

Με δεδομένες τις περικοπές που έγιναν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση το 2010 (της τάξεως του 35% σε σχέση με το 2009), οι οποίες υπερχρέωσαν τους Δήμους, η  εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2011, κρίνεται ως απολύτως απαραίτητη και αναγκαία προϋπόθεση ώστε να μη καταρρεύσουν οι  δήμοι της χώρας και η Τ.Α οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο. Στην κατεύθυνση αυτή ελάχιστες προϋποθέσεις είναι:

 √  Η αντίθεσή της με την υποβάθμιση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2010 παρουσιάζει αύξηση, σε σχέση με το 2009, σε αντίθεση με τη ΣΑΤΑ που παρουσιάζει μείωση 20%.

√  Να πραγματοποιηθεί άμεσα η κατανομή και η ολική απόδοση των ΚΑΠ, που προορίζονται για τις λειτουργικές δαπάνες των δήμων (4,5 δις €)

√  Να προχωρήσει στην ολοκληρωμένη απόδοση της τρίτης δόσης των παρακρατηθέντων πόρων της Αυτοδιοίκησης από προηγούμενα έτη, ύψους 214 εκ. ευρώ, τα οποία έπρεπε να είχαν καταβληθεί μέχρι 31 Ιανουαρίου.

√  Να αποκατασταθεί ο φορολογικός συντελεστής του τέλους παρεπιδημούντων στο 2%.

√  Να ολοκληρωθεί η αποπληρωμή των έργων του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΚτΠ

√  Να παραταθεί η ρύθμιση των χρεών των Ο.Τ.Α. σε ΙΚΑ και Δημόσιους Οργανισμούς και να υπάρξει μια συνολική αναχρηματοδότηση των χρεών με μακροπρόθεσμο δανεισμό και χαμηλότερο επιτόκιο, από το ΤΠΔ.

√  Ειδική μέριμνα στο ΕΣΠΑ για ένταξη και επιτάχυνση έργων που σχετίζονται με κοινωνικές δομές π.χ. παιδικοί σταθμοί, ιδρύματα ηλικιωμένων κλπ. Παράλληλα νομοθετική εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της παραμονής του προσωπικού τους , με κρατική  συγχρηματοδότηση μετά το πέρας του ΕΣΠΑ.

√  Απαιτούμε από τα συντεταγμένα όργανα της Τ.Α να αναλάβουν άμεσα δράση και να προχωρήσουν σε κοινές κινητοποιήσεις  με τους εργαζόμενους, προσπαθώντας να ενεργοποίησουν και την κοινωνία, για την επίλυση των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων των Δήμων, για να αποδοθούν οι οικονομικοί πόροι από την κεντρική διοίκηση στην αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με την πλήρη εφαρμογή του Συντάγματος και των νόμων του κράτους, τόσο  τα νέα  όσο και τα  παλαιά υπεξαιρεθέντα.

 Τμήμα Αυτοδιοίκησης ΣΥΝ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s