«Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης»: ευχές και πραγματικότητα

Το «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης» είναι το σύνολο των στόχων, των πολιτικών κατευθύνσεων, των προτεραιοτήτων, των προγραμμάτων και των μέτρων που η κυβέρνηση κρίνει αναγκαία για τη χωροταξική και οικιστική οργάνωση της περιοχής.

Και ως προς τους κύριους στόχους του «Νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου», όπως παρουσιάστηκαν από  την κ. Τίνα Μπιρμπίλη, θα μπορούσε ενδεχομένως να συμφωνήσει κανείς σε επίπεδο «έκθεσης ιδεών», όπως:

H επιστροφή στο Κέντρο, η αναζωογόνηση των υποβαθμισμένων περιοχών, η προστασία των ευαίσθητων περιοχών του φυσικού περιβάλλοντος, η ενίσχυση της ήπιας κινητικότητας με φιλικούς τρόπους μετακίνησης, ο στρατηγικός σχεδιασμός του θαλάσσιου μετώπου με ενιαίες προδιαγραφές, η αναβάθμιση της εικόνας της πόλης με μεγάλες και μικρές αναπλάσεις, η ενδυνάμωση του ρόλου της ευρύτερης περιοχής και η ενίσχυση του δικτύου των αστικών κέντρων, αποτελούν αυτονόητες πλέον αναγκαιότητες.

Όλ’ αυτά, μεταξύ πολλών ακόμη στόχων και κατευθύνσεων έχουν ήδη διατυπωθεί από τα πρώτα σχέδια του Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης και  παρουσιάστηκαν και το Σεπτέμβριο από την υπουργό  με το πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη 2012». Το πρόβλημα, όπως πάντα, είναι στα επιχειρησιακά  προγράμματα-μέτρα που προτείνονται για  την υλοποίηση των στόχων.

Έκπληκτοι  στη διάρκεια της τελευταίας παρουσίασης, σαν να ζούσαμε στην προ «μνημονίου» εποχή, ακούσαμε ότι «προωθούνται»  αστικές αναπλάσεις, μελέτες, διαγωνισμοί, προγράμματα προστασίας ή αξιοποίησης, και γενικά  εκατοντάδες δράσεις, έργα και υποδομές. Γρήγορα όμως έγινε αντιληπτό ότι όλ’ αυτά είναι στη σφαίρα των ευχών, αφού δεν υπήρξε καμία αναφορά στο χρονικό ορίζοντα υλοποίησής τους ούτε στον προϋπολογισμό τους.

Πέραν όμως αυτού, δημιουργούνται και πολλές απορίες για την ιεράρχηση και τις προτεραιότητες που τίθενται σε πρώτο στάδιο – άραγε πότε λήγει αυτό;

         Πώς τίθεται σήμερα ζήτημα μετατροπής της Τσιμισκή σε οδό «ήπιας κυκλοφορίας», όταν η Εγνατία είναι μπλοκαρισμένη από τα έργα του μετρό, που δεν θα τελειώσει πριν από το 2015;

  • Γιατί ξανατίθεται το θέμα της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ-«είμαστε ανοιχτοί σε ώριμες προτάσεις»-όταν οι φορείς της πόλης αλλά και οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν ταχθεί υπέρ της μεταφοράς της στη Σίνδο και υπάρχουν ήδη μελέτες γι’ αυτό;
  • Γιατί «ξεχάστηκαν» τα στρατόπεδα, το Αλλατίνη, τα διυλιστήρια της ΕΚΟ;
  • Με τι κονδύλια θα χρηματοδοτηθούν οι απαλλοτριώσεις ακινήτων για την ανάπλαση των τριών περιοχών του Κέντρου της Θεσσαλονίκης – Βαλαωρίτου, Αγγελάκη, Διοικητηρίου;
  • Πώς αξιοποιούνται τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ;

Σήμερα, για τους ΟΤΑ Κ. Μακεδονίας υπάρχουν ακόμα διαθέσιμα: 43.000.000 για υποδομές εκπαίδευσης, 40.000.000 για διαχείριση οικιακών και βιομηχανικών αποβλήτων, 20.000.000 για αντιπλημμυρικά έργα, 18.000.000 για προστασία και διατήρηση πολιτιστικής κληρονομιάς, 15.000.000 για ανάπτυξη δομών για την κοινωνική ενσωμάτωση ειδικών κοινωνικών ομάδων, 9.000.000 για αστικές αναπλάσεις και άλλα μικρότερα κονδύλια για άλλες ομάδες έργων.

Προωθείται άραγε η χρηματοδότηση-επίσπευση μελετών για θέματα που ανήκουν στους στόχους του Ρυθμιστικού Σχεδίου, ώστε να διεκδικηθούν οι επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ ή αφήνουμε κι αυτή την ευκαιρία ανεκμετάλλευτη ώστε να καταφύγουμε αργότερα στους «μεσσίες»- ιδιώτες;

Γιατί έσπευσε ο κ. Δήμαρχος Θεσσαλονίκης να υπογράψει μονομερώς και ερήμην του Δημοτικού Συμβουλίου «μνημόνιο συνεργασίας» με το ΥΠΕΚΑ, αντί να απαιτήσει την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς ως προς τις νέες προτεραιότητες;

«ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ»,  17-4-2011

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s