Δημοσιογραφικές ερωτήσεις

Τριαντάφυλλος Μηταφίδης «Διαφορετική κοινωνία πόλης-έργου»

Συνέντευξη στο Δημήτρη Συρμάτση
Κ. Μηταφίδη, τι είναι αυτό που θα αλλάξει από την επόμενη μέρα στο δήμο, αν αναλάβετε εσείς τα ηνία της πόλης ; Τι  της λείπει και τι χρειάζεται η πόλη μας, κατά τη γνώμη σας ;
Έμβλημα της δημοτικής μας παράταξης είναι η φράση του Σαίξπηρ  «Πόλις είναι η άνθρωποί της». Επομένως αν εμείς αναλαμβάναμε τα ηνία της πόλης θα άλλαζε σίγουρα η συμμετοχή των πολιτών στα κοινά. Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις που ενισχύουν τη συμμετοχή των πολιτών στις αποφάσεις του δήμου, όπως τη θεσμοθέτηση του συμμετοχικού προϋπολογισμού, όπου δημοτικές αρχές και δημότες αποφασίζουν από κοινού την οικονομική πολιτική του δήμου με βάση τις ανάγκες τους και προφανώς στις αποφάσεις αυτές ασκείται ισχυρός κοινωνικός έλεγχος.
Απέναντι στην πολιτική του «άρτον και θεάματα» που ακολουθεί η σημερινή διοίκηση του Δήμου με τις δωροεπιταγές και τις επετειακές φιέστες κοινωνικής φιλανθρωπίας, απαιτήσαμε την εφαρμογή συγκεκριμένης κοινωνικής πολιτικής ιδιαίτερα για τις χειμαζόμενες κοινωνικές ομάδες της πόλης μας. Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η εφαρμογή ενός σχεδίου «έκτακτης ανάγκης» στην πόλη μας, ώστε να αντιμετωπίσουμε τη ραγδαία επιδείνωση της οικονομικής κρίσης και τα εξοντωτικά μέτρα κυβέρνησης-«τρόικας», όπως ζητεί εδώ και καιρό και το εργατικό-συνδικαλιστικό κίνημα.
Καταθέσαμε μάλιστα στη συνεδρίαση του Δ.Σ. στις 9/7/2010 την παρακάτω πρόταση «11 μέτρων στήριξης των πολιτών που πλήττονται από την κρίση»
1. Απαλλαγή των ανέργων από τα δημοτικά τέλη
2. Κατάργηση των τροφείων στους βρεφονηπιακούς σταθμούς και των συνδρομών στα προγράμματα των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, β. Διευκόλυνση των εργαζόμενων και ανέργων γυναικών με την ανάπτυξη προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης τις απογευματινές ώρες.
3. Σύσταση γραφείου ανέργων σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, ώστε να βοηθούνται οι άνεργοι στην ανεύρεση εργασίας ή να εντάσσονται σε επιδοτούμενα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης.
4. Καμιά απόλυση εργαζόμενου από το δήμο μετά την ψήφιση του «Καλλικράτη».
5. Δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας των ΙΚΑ και  ΕΣΥ
6. Προώθηση-ενίσχυση εναλλακτικών μορφών οικονομίας (π.χ. ανοιχτά παζάρια) και κοινωνικής επιχειρηματικότητας, με στόχο τη διευκόλυνση των ανέργων και των απόρων. Διεύρυνση των σημερινών δομών και δημιουργία νέων (π.χ. κοινωνικού παντοπωλείου, κοινωνικού φαρμακείου, συσσίτια για απόρους κ.ά.)
7. Ενίσχυση με προσωπικό των υπηρεσιών υποστήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων με τη μετακίνηση δημοτικών υπαλλήλων που υπηρετούν ως υπεράριθμοι  π.χ. σε γραφεία δημοσίων σχέσεων, γραφεία επικοινωνίας.
8. Αναστολή πληρωμής των χρεών προς τον δήμο -χωρίς προσαυξήσεις- των ανέργων και  απόρων συμπολιτών μας που δηλώνουν αδυναμία εξόφλησής τους.
9. Να αποφασίσει η ΤΕΔΚ τη μείωση κατά 50% του εισιτηρίου εισόδου στους Δημοτικούς Κινηματογράφους-παραστάσεις, συναυλίες, κλπ. που γίνονται υπό την αιγίδα των ΟΤΑ.
10. Έκδοση «Κάρτας Κοινωνικής Αλληλεγγύης» με δικαιούχους τους: συνταξιούχους του ΟΓΑ, Δικαιούχους του ΕΚΑΣ, Απόρους της Πρόνοιας, τρίτεκνες, πολύτεκνες, μονογονεϊκές οικογένειες και ΑΜΕΑ. Οι κάτοχοι της «Κάρτας Κοινωνικής Αλληλεγγύης» θα μπορούν να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες σε προσιτές τιμές ή με έκπτωση,  ύστερα από συμφωνία του οικείου Δήμου με τους εκπροσώπους της τοπικής αγοράς.  Η τελευταία θα πρέπει να στηριχτεί με μέτρα και πρωτοβουλίες, όπως π.χ. με την πλήρη απαλλαγή από δημοτικά τέλη για τρία χρόνια των νέων επιχειρήσεων που θα έχουν ως έδρα τη Θεσσαλονίκη.
11. Υπογραφή ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και του Δήμου Θέρμης, ώστε, αντί συμβολικού ενοικίου που θα καταβάλλει ο πρώτος στο δεύτερο, να εξακολουθήσει να λειτουργεί ο Ξενώνας του Κέντρου Υποδοχής Προσφύγων, στην οδό Φιλίππου 26 και Σιατίστης. *
Όλες αυτές οι προτάσεις έγιναν με ενθουσιασμό δεκτές από τους πολίτες και τον τύπο της πόλης, αναγνωρίζοντας ότι πρόκειται για μια ρεαλιστική πολιτική που θα άλλαζε άρδην την καθημερινότητα και τη ζωή στην πόλη.
Στην πόλη μας λείπουν πολλά, αλλά η συμμετοχή των πολιτών στα κοινά και ο κοινωνικός έλεγχος  είναι αυτά που μπορούν να φέρουν την αλλαγή.
Τελικά μιλήσαμε για τη Θεσσαλονίκη σε αυτή την προεκλογική περίοδο ; Είστε υπέρ  στο ενδεχόμενο οι πολίτες να ψηφίσουν  για το μνημόνιο και τα σκληρά μέτρα της κυβέρνησης και όχι για το αύριο του τόπου τους ;
Εμείς μιλήσαμε για τη Θεσσαλονίκη. Άλλωστε έχουμε καταθέσει ένα πλήρες πρόγραμμα που καλύπτει όλα τα κρίσιμα ζητήματα της πόλης. Από την άλλη ο ίδιος ο πρωθυπουργός δηλώνει ότι οι εκλογές έχουν χαρακτήρα δημοψηφίσματος για την αντικειμενική πολιτική της κυβέρνησής του, δηλαδή το μνημόνιο και τα σκληρά όπως και εσείς αναγνωρίζετε μέτρα. Στο περιβάλλον της κρίσης, όπως αυτή διαμορφώνεται από τις κυβερνητικές επιλογές, το μνημόνιο και το ΔΝΤ, χρέος μας είναι η αντίσταση, η κοινωνική ανυπακοή και η αλληλεγγύη. Οι αυτοδιοικητικές εκλογές έχουν λοιπόν εξ αντικειμένου χαρακτήρα «δημοψηφίσματος» για τις κεντρικές πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ακροδεξιού ΛΑΟΣ-δεκανίκι του δικομματισμού. Ψηφίζοντας-ενισχύοντας λοιπόν «Θεσσαλονίκη-ανοιχτή πόλη», πετυχαίνουμε «μ΄ένα σμπάρο δυό τρυγόνια»: τη ριζική ανατροπή στο Δήμο Θεσσαλονίκης και την απερίφραστη καταδίκη της κυβερνητικής πολιτικής.
Ο «Καλλικράτης» θα μπορεί να εφαρμοστεί εν καιρώ κρίσης ; Οι αρμοδιότητες θα συνδυαστούν με τους κατάλληλους πόρους ;
Ο «Καλλικράτης-Προκρούστης» που αποτελεί την εφαρμογή του Μνημονίου στους δήμους και τις περιφέρειες της χώρας, έρχεται να καθυποτάξει την ήδη οικονομικά και πολιτικά εξαρτημένη από την κεντρική εξουσία τοπική αυτοδιοίκηση, καθιστώντας όμως παράλληλα την παρέμβασή μας σε τοπικό επίπεδο πιο αναγκαία από ποτέ. Ο Καλλικράτης δεν επιδιώκει μόνον έναν αυταρχικό εκσυγχρονισμό της κρατικής διοίκησης και την αποκλειστική νομή της από τον δικομματισμό, συρρικνώνοντας και τις ελάχιστες προϋποθέσεις αυτο-διοίκησης, αλλά εντάσσεται, επίσης, στο πλαίσιο της δραστικής περικοπής των δημόσιων κοινωνικών δαπανών – του κοινωνικού κράτους, με υποχρηματοδότηση υπηρεσιών και έργων, που οδηγεί στην κατάρρευσή του και την υποστελέχωση, η οποία συντείνει στην κατάρρευση, εξωθώντας στην ανεργία δεκάδες χιλιάδες σημερινών εργαζομένων στους δήμους και τις νομαρχίες.  Επομένως ο Καλλικράτης θα εφαρμοστεί, χωρίς όμως να δοθούν χρήματα στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Ποιος είναι ο βασικός στόχος της Ανοιχτής Πόλης για τις φετινές εκλογές ;
Όπως έλεγε ο Ρουσώ, τα σπίτια φτιάχνουν ένα άστυ, οι κάτοικοι έναν πολίτη.  Η δημοτική μας  παράταξη στηρίζεται σε όλη την ιστορική παράδοση της αριστεράς για το δικαίωμα στην πόλη. Για το δικαίωμα στην πόλη το οποίο δεν εξαντλείται στο αίτημα για τη χωρίς διακρίσεις πρόσβαση όλων στα αγαθά και στις υπηρεσίες που προσφέρει, αλλά αναφέρεται σε μια διαφορετική κοινωνία πόλης-έργου, που παράγουν συλλογικά οι κάτοικοί της. Ιδιαίτερα στο σημερινό περιβάλλον της κρίσης στόχος μας είναι η κοινωνική ανυπακοή και η αλληλεγγύη στους συμπολίτες μας που πλήττονται βάναυσα από τα μέτρα της κυβέρνησης

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ

Απαντήσεις στο ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
*Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στον δήμο σας;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι το δημαρχοκεντρικό μοντέλο διοίκησης, η κακοδιαχείριση και οι υπεξαιρέσεις  από τα ταμεία του Δήμου, η ραγδαία αυξανόμενη φτώχεια των λαϊκών στρωμάτων και η έλλειψη σχολικής στέγης.

Το μεγαλύτερο αστικό –πολεοδομικό πρόβλημα της πόλης είναι η απουσία 100.000 θέσεων στάθμευσης από το πολεοδομικό συγκρότημα, η απουσία μέσων μαζικής μεταφοράς και η παντελής έλλειψη σχεδιασμού για τη διαχείριση των μετακινήσεων στην πόλη. Αποτέλεσμα το κυκλοφοριακό χάος, η υψηλή ρύπανση, κοινωνική και χωρική υποβάθμιση των περιοχών της πόλης.

*Ποια θετικά στοιχεία της πόλης σκοπεύετε να αναδείξετε;

Την ιδιαίτερη τοπιακή της μορφολογία στην ακμή του Θερμαϊκού κόλπου με μήκος 35χλμ. Την «πολύχρωμη» ιστορική της ταυτότητα, σε συνδυασμό με τη γεωπολιτική της θέση, ως σταυροδρόμι-σημείο συνάντησης Ανατολής και Δύσης.

*Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνετε ως δήμαρχος, αν εκλεγείτε;

Απέναντι στην πολιτική του «άρτον και θεάματα» της σημερινής διοίκησης του Δήμου με τις δωροεπιταγές και τις επετειακές φιέστες κοινωνικής φιλανθρωπίας αποτελεί επιτακτική ανάγκη η εφαρμογή ενός σχεδίου «έκτακτης ανάγκης» στην πόλη μας-ήδη έχουμε καταθέσει στο Δ.Σ. 12 τέτοια μέτρα-ώστε να αντιμετωπίσουμε τη ραγδαία επιδείνωση της οικονομικής κρίσης και τα εξοντωτικά μέτρα κυβέρνησης-«τρόικας», όπως ζητεί εδώ και καιρό και το εργατικό-συνδικαλιστικό κίνημα.
Θα καλέσουμε τις επί μέρους κοινότητες της πόλης για ενημέρωση πάνω στο πρόγραμμα μας, και στα βασικά σημεία των άμεσων επεμβάσεων, ώστε να γίνει δυνατή η συμμετοχή τους στην υλοποίηση των δράσεων.

Παράλληλα, επιτακτική καθίσταται η άμεση οργάνωση του στελεχιακού δυναμικού του δήμου για την εφαρμογή του νέου μοντέλου διοίκησης που υποστηρίζουμε, αυτό του συμμετοχικού προγραμματισμού.

*Ποια είναι η δική σας σχέση με την πόλη σας;

Η σχέση όλων των μελών και υποψηφίων της κίνησής μας με την πόλη είναι άμεση και βιωματική. Γνωρίζουμε και μας γνωρίζει η πόλη από την αδιάλειπτη συμμετοχή μας στους αγώνες και  τις διεκδικήσεις των εργαζομένων και της νεολαίας της αλλά και για την υπεράσπιση π.χ. των ελεύθερων δημόσιων χώρων, του περιαστικού δάσους και των μνημείων της, όπως οι αλευρόμυλοι ΑΛΛΑΤΙΝΗ. Πρωτοστατήσαμε στις κινητοποιήσεις για τη ματαίωση της υποθαλάσσιας, για τη σχολική στέγη-απαλλοτρίωση των οικοπέδων που έχει δεσμευμένα η Εκκλησία, για την κοινωνική στήριξη των ασθενέστερων και των εργαζομένων στις δοκιμαζόμενες από την κρίση βιομηχανίες, για την παροχή δωρεάν φυσικού αερίου στα σχολεία, για να μην αυξηθούν τα εισιτήρια και να μην κοπούν τα νυκτερινά δρομολόγια του ΟΑΣΘ. Υπερασπιστήκαμε από την ιδιωτικοποίηση τις υποδομές και τα δημόσια αγαθά της πόλης όπως η ύδρευση και το λιμάνι.

*Για ποιους λόγους ζητάτε από τους πολίτες να σας ψηφίσουν;

Η επερχόμενη αυτοδιοικητική μάχη έχει αναπόφευκτα και χαρακτήρα ιδεολογικής αναμέτρησης για τη φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης: από τη μία, μια πόλη φοβική, συμπλεγματική, παγιδευμένη στις εθνικιστικές αγκυλώσεις της «Δεξιάς του Κυρίου» και τη διαφθορά. Από την άλλη,  μια πόλη πολυπολιτισμική, δημοκρατική, «ανοικτό παράθυρο» στον κόσμο. Ένα τέτοιο σχέδιο, πιστεύουμε, συνιστά ρήξη με τις κυρίαρχες πολιτικές και κατεστημένες λογικές. Προωθεί ριζοσπαστικές αλλαγές. Αλλάζει νοοτροπίες. Δημιουργεί ευρύτερες συσπειρώσεις, «εκπαιδεύει» και ενεργοποιεί τους πολίτες να διεκδικήσουν το ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ, προετοιμάζει το έδαφος για ευρύτερες αλλαγές.

Απαντήσεις στο ΚΕΝΤΡΙ

Ο δήμος Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζει πολλά και ανυπέρβλητα οικονομικά προβλήματα που πλήττουν μέχρι και τις βασικές λειτουργίες του, όπως η αποκομιδή των σκουπιδιών. Ποιος είναι η σχεδιασμός σας για την βελτίωση των οικονομικών;

H οικονομική ευρωστία ενός δήμου αποτελεί πρωτίστως ζήτημα χρηστής διαχείρισης, η οποία συνδυάζεται μόνο με τη διαφάνεια και τη αποκέντρωση στη λήψη των αποφάσεων.

Σημαντικό ζήτημα αποτελεί και η γνώση των μηχανισμών χρηματοδότησης από την κεντρική διοίκηση, οπότε στο πλαίσιο αυτό η διεκδίκηση πόρων για το αναπτυξιακό πρόγραμμα του Δήμου θα έχει θετικό αποτέλεσμα.

Ένα μεγάλο τμήμα των χρηματοδοτήσεων έργων κοινωνικής πολιτικής και υποδομών προέρχεται επίσης  από το Ευρωπαϊκό Ταμείο το οποίο σε συσχετισμό με τις δράσεις και τα προγράμματα προστασίας περιβάλλοντος, βιωσιμότητας και αειφορίας χρηματοδοτεί πολλά και καινοτόμα δημοτικά προγράμματα.

Πόροι υπάρχουν – οι σωστοί άνθρωποι πρέπει να βρεθούν στη σωστή θέση και με το όραμα για μια νέα πόλη.

«Μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη». Οι Θεσσαλονικείς έχουν κουραστεί από τις υποσχέσεις, την στιγμή που τα προβλήματα θεριεύουν ενώ έργα δεν κατασκευάζονται. Ποια θεωρείται ότι είναι η λύση στο πρόβλημα;

Η Θεσσαλονίκη δεν έχει ανάγκη να προωθηθούν «μεγάλα έργα» στο πλαίσιο που αυτά θεωρούνται σαν τέτοια από την κεντρική διοίκηση. Έχει ανάγκη από τον εξορθολογισμό  των προβλημάτων που βιώνει σαν σύνολο και τα οποία γίνονται κατανοητά σε καθημερινή βάση από τους κατοίκους και χρήστες των δικτύων της. Έτσι λοιπόν αντί των στρατηγικών σχεδίων για τις υποδομές κυρίως μεταφορών – γιατί μόνο αυτές είναι οι υποδομές που θεωρούνται ότι χρειάζονται οι πόλεις- υπάρχουν πολλά μικρά έργα τα οποία αναπτυγμένα σε όλη την επικράτεια του δήμου θα ανατρέψουν το τοπίο βήμα – βήμα, διαμορφώνοντας τις προϋποθέσεις για την αναζήτηση των πραγματικά αναγκαίων έργων υποδομής που έχει ανάγκη η πόλη. Σε πρώτη πάντως απάντηση αυτής της προσέγγισης το «μεγάλο έργο» της Θεσσαλονίκης είναι η ανάπλαση των γειτονιών με την επίλυση του προβλήματος της παρόδιας και παράνομης στάθμευσης. Εϊναι μια παρέμβαση που θα αλλάξει το τοπίο και τη ζωή της πόλης.

Ποια είναι τα άμεσα έργα που πρέπει να κατασκευαστούν για να ανακουφιστεί η ζωή των κατοίκων;

Συνεχίζοντας από την προηγούμενη ερώτηση μετά τη διευθέτηση του ελεύθερου χώρου με την απομάκρυνση όλων των σταθμευμένων αυτοκινήτων από τους δρόμους, πλατείες, πεζοδρόμια, ανοίγματα κλπ,  θα πρέπει να μας απασχολήσει η ενίσχυση του συστήματος των μέσων μαζικής μεταφοράς, η ευπρέπεια και  ο σεβασμός στην διαφορετικότητα των επιλογών μετακίνησης, η δημιουργία ενιαίων ζωνών μετακίνησης μέσα στην πόλη από το σπίτι στη δουλειά στην αναψυχή στη διασκέδαση. Έτσι ζωντανεύουν οι πόλεις

Κατονομάστε τις τρεις μεγάλες πληγές τις πόλης και τις λύσεις που θα δώσετε αν εκλεγείτε;

Η κυριαρχία της ζωής της πόλης από το αυτοκίνητο, η με κάθε τρόπο καταπάτηση του δημόσιου χώρου, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η αισθητική υποβάθμιση του περιβάλλοντος, η απαξίωση  των λιγοστών διατηρητέων που έχουν απομείνει.

Οι προτάσεις μας έχουν ήδη αναφερθεί: Η προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας σαν κυκλοφοριακό μοντέλο της πόλης, η με κάθε τρόπο προστασία και ανάδειξη του δημόσιου χώρου της πόλης σαν μέσο διαπαιδαγώγησης  και αισθητικής παιδείας των κατοίκων, η ανάδειξη των δεικτών προστασίας του περιβάλλοντος σε πρωταρχικό στόχο της δημοτικής εξουσίας.

Ποιοι είναι οι τομείς που θα πρέπει να αναπτυχθεί ο δήμος Θεσσαλονίκης ώστε να φέρει περαιτέρω ανάπτυξη στη πόλη;

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει αφ εαυτού τις προϋποθέσεις για μια πόλη πρότυπο οικολογικής ευαισθησίας και βιωσιμότητας- με ανάδειξη του ιστορικού της αποθέματος – Μνημείo UNESCO όλη η βυζαντινή πόλη-  του μοναδικού τοπιακού και φυσικού της αναγλύφου – 35χλμ παράκτιας ζώνης-, η εγγύτητα της με περιοχές εξαιρετικού φυσικού κάλλους- Συνθήκη Ramsar στο δέλτα των ποταμών- και την πρόσφατη κοινωνική και πολιτιστική της ιστορίας, δεν μπορεί παρά να αποτελέσει ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΗΣ ΛΕΚΑΝΗΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ. Το πρόγραμμα αυτό το έχουμε ήδη επεξεργασθεί και αποτυπώσει στην έκδοση ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΟ που αποτελεί την κατάθεση του οράματός μας για τη Θεσσαλονίκη της νέας εποχής.

Απαντήσεις στο PEPER:

1. Το ζήτημα της δημιουργίας χώρου στάθμευσης στο διοικητήριο έχει παγώσει; Σκέφτεστε να το επαναφέρετε;

Το ζήτημα της Πλατείας Διοικητηρίου είναι ένα σύνθετο ζήτημα αστικής παρέμβασης, πέρα από την αναζήτηση θέσεων στάθμευσης στην περιοχή αυτή. Πρόκειται για ένα κομβικό σημείο του ιστορικού κέντρου της πόλης, με εντοπισμένη την ιστορική – αρχαιολογική μαρτυρία στο χώρο της ανασκαφής, κεντρική θέση δημόσιου αστικού χώρου μπροστά από το διατηρητέο κτήριο του πρώην Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης και πάνω από τη Ρωμαϊκή Αγορά καθώς και τη συμμετοχή στο ανάγλυφο της τομής της πόλης από την ακρόπολη μέχρι τη θάλασσα.

Η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού από το Δήμο Θεσσαλονίκης με τη λογική σάντουιτς- δηλαδή κάτω παρκινγκ, στο μέσον τα αρχαία και στο δώμα την πλατεία- προβλέπει τη δημιουργία ενός χώρου στάθμευσης για λιγοστά -σε σχέση με τη δαπάνη υλοποίησής του –αυτοκίνητα, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί ακριβώς λόγω αυτής της τριπλής διαστρωμάτωσης, μία υπερύψωση σε εκείνο ακριβώς το σημείο όπου έπρεπε να ακολουθηθεί η κλίση για ενοποίηση της ανοικτής ζώνης της θάλασσας και της Αρχαίας Αγοράς με το Διοικητήριο και την Άνω Πόλη.

Πιστεύουμε ότι η διαχείριση του συγκεκριμένου χώρου πρέπει να αναζητηθεί στο πλαίσιο της ανάδειξης του ιστορικού και αστικού τοπίου της πόλης – διαμορφώνοντας την πλατεία στο επίπεδο της εδαφικής κλιμάκωσης και να αναζητηθούν οι ελλείποντες χώροι στάθμευσης στις παρυφές της περιοχής, σε αδιάθετα ακίνητα, με ενέργειες επανάχρησης παλαιών κελυφών που είναι εγκαταλελειμμένα, λόγω δραματικής μείωσης της εμπορικής αξίας των ακινήτων στην ευρύτερη περιοχή, ακόμα και με ανέγερση νέων κτηρίων δημοτικών σταθμών αυτοκινήτων στις θέσεις παλαιών οικοδομών. Η επιλογές αυτές αποτελούν καινοτόμες, πρωτοποριακές και απόλυτα ρεαλιστικές ενέργειες για την επίλυση του φλέγοντος ζητήματος της στάθμευσης στις γειτονιές της πόλης.

2. Ο ποδηλατοδρόμος υπάρχει μόνο στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Θα επεκταθεί και προς άλλες περιοχές;

Τα 12,5 χλμ ποδηλατοδρόμου που χωρίς κανένα σχεδιασμό υλοποιήθηκε στο κέντρο της πόλης, μόνο σαν διακωμώδηση της φιλοσοφίας για βιώσιμη κινητικότητα των αστικών μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη μπορεί να θεωρηθεί. Θεωρούμε ότι το σύνολο της παρέμβασης αποτελεί μια επικοινωνιακή  αλλά άκρως επικίνδυνη υποδομή, η οποία πρέπει να αναθεωρηθεί πλήρως στο πλαίσιο της εφαρμογής ενός συνολικού σχεδιασμού υποδομών βιώσιμων μετακινήσεων που θα υποστηρίζουν ενιαίες ζώνες πρασίνου, δημόσιων χώρων, πολιτιστικών υποδομών, αλλά και ζώνες ενιαίας μετακίνησης από τόπους κατοικίας στους τόπους δουλειάς και εξυπηρετήσεων. Στο δίκτυο αυτό, οι ποδηλατοδρόμοι μαζί με τους πεζοδρόμους, τις διευρυμένες σκιασμένες διαδρομές και τα πράσινα μέσα μαζικής μεταφοράς- σταθερής τροχιάς- αποτελούν την πρώτη επιλογή στο μοντέλο μιας πράσινης πόλης όπως την οραματιζόμαστε.

3. Η στάθμευση είναι εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα σε όλο το πολεδομικό του δήμου. Πως σχεδιάζετε να το λύσετε;

Το πρόβλημα της στάθμευσης είναι πραγματικά το νούμερο 1 πρόβλημα της πόλης. Η λύση του θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση των ανοικτών χώρων στις γειτονιές, θα απελευθερώσει ζωτικό χώρο από την επιφάνεια των δρόμων, για να αποκαλυφθεί ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα από τα ικανότερα οδικά δίκτυα, που θα μπορούν να εξυπηρετούν τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων με απόλυτη ευπρέπεια και αξιοπιστία. Η στάθμευση σο όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και όχι μόνο περιφερειακά του κέντρου, αποτελεί το βασικότερο έργο που πρέπει να προωθηθεί- σαν δημόσιο έργο στρατηγικού σχεδιασμού υποδομών-  και αφού ολοκληρωθεί αυτό μαζί με την προώθηση του συστήματος των μέσων μαζικής μεταφοράς, τότε να αρχίσουμε τη συζήτηση για το ποιους και τι δρόμους χρειάζεται η πόλη.

4. Ο δήμος φαίνεται να μην έχει κανέναν δίαυλο επικοινωνίας με τα δύο πανεπιστήμια. Πως θα αποκαταστήσετε την σχέση αυτή προς όφελος και των δύο πλευρών;

Πόλη και Πανεπιστήμιο – Πόλη και Εκπαιδευτικά Ιδρύματα

Η επικοινωνία είναι ζήτημα και των δύο πλευρών. Εφόσον αναπτυχθούν δομές και προϋποθέσεις για τη συνάντηση ιδεών, προτάσεων, προβληματισμού και κοινών δράσεων στη λειτουργία του Δήμου, η κοινή διαδρομή θα προκύψει αυτόματα! Η φιλοσοφία της συνέργειας και της βιωματικής συμπεριφοράς που υποστηρίζουμε θα δημιουργήσει εκ προοιμίου αυτή τη σχέση.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s